Saganett

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk

Rutebåter

E-post Skriv ut PDF
 
"Rødøyløven" på vei ut sørsundet, sommeren 2003. Foto: BS
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!
Klikk for å se større bilder!

Det Helgelandske Dampskibsselskab (HDS) var det første rederiet som startet rutetrafikk på Myken og Valvær.


Det skjedde i 1894 med DS "Thorolf Kveldulfsøn", som ble ført av kaptein Peder Mikal Hansteen. Tilbudet gjaldt de første årene bare under vinterfisket, fra nyttår til påske, da behovet var størst. 

Ellers i året måtte folk selv ordne med transport, både for seg selv og for gods. Postskyssen, som ble etablert i 1872, kunne bare ta med mindre sendinger. Postføreren hadde nok anledning til å ta med passasjerer, men det er ikke kjent om noen benyttet seg av dette.


Saltens Dampskibsselskab (SDS) overtok rutefarten på Myken fra 1898, og drev den sammenhengende til 1989, da selskapet ble kjøpt av OVDS.

Hvilket skip SDS fra 1898 brukte på Myken og Valvær er ikke sikkert, men det er fire muligheter; DS "Ofoten", DS "Skjerstad", DS "Sivert Nielsen" og DS "Folden".
Trolig var der DS "Skjerstad", som var det skipet som betjente Helgeland mest.

Etter hvert ble rutetilbudet økt. Fra 1901 hadde Myken dampskipsanløp fra januar til august, men det er ikke kjent når en fikk helårs båtforbindelse.

Under krigen 1940–1945 ble mange av selskapets skip ble senket, både av tyskere og briter, og rutetilbudet måtte derfor reduseres. Etter krigen leide selskapet inn fiskefartøyer og annet tilgjengelig materiell for å kunne tilby et minimum av kommunikasjoner. En av disse var MS "Viknes", som du finner bilde av til høyre..

Nye operatører
Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskap (OVDS). I 1989 kjøpte OVDS SDS. og trafikerte Myken under dette navnet til 2006 (BS). I 2006 fusjonerte OVDS med TFDS (Troms fylkes Dampskibsselskap), og det nye selskapet fikk navnet Hurtigruten Group ASA. Det var mange som reagerte på dette "fancy" navnet på en ærverdig institusjon som Hurtigruten, og det kom fram en god del kritikk. Det vites ikke om dette var årsaken, men selskapets generalforsamling i 2007. endret navnet til Hurtigruten ASA, som seinere har vært selskapets navn. 

I 2008 solgte selskapet ferge- og hurtigbåtvirksomheten til Torghatten Nord AS, som er heleid av Torghatten Trafikkselskap ASA, Brønnøysund. Dermed er det nok en gang et annet selskap som driver rutetrafikken på Myken.


Rutebåtene
Rutetrafikken på Myken har har i årenes løp vært utført av mange skip. I forbindelse med Helgelandskes planer om å åpne rute til Myken skal D/S "Haarek" (ex forskningsskipet D/S Hansteen¹) i følge boka "Selskapet vårres" av Leif B. Lillegaard, Sandnessjøen 1992, ha vært i Myken en enkelt gang på 1880/90-tallet.
¹har ikke noe med kaptein P.M. Hansteen på D/S "Thorolf Kveldulfsøn" å gjøre.

Her er ei liste over de fleste rutebåtene som har trafikkert Myken:


Navn og funksjonstid som rutebåt
    • DS "Thorolf Kveldulfsøn", 1894–1895? (på Myken 1894–1898?)
    • DS "Skjerstad", 1888–1918
    • DS "Sivert Nielsen", 1896–1940, krigsforliste
    • DS "Folden", 1905–1954, ble bombet av tyske fly i 1940; 6 omkom1
    • DS "Bodin", 1910–1957, trofast sliter i lokalruta
    • DS "Hammerø", 1914–1949
    • MS "Tøtta", 1915–1966
    • MS "Osa", 1916–1961, ble solgt i 1960 
    • MS "Kunna", 1920–1943
    • MS "Tysfjord", 1937–1979 
    • MS "Hellevik", i rute på Myken under eller like etter krigen (LOE)
    • MK "Viknes", kutter på 89 fot, gikk i erstatningsrute for SDS fra 1946, både i lokalruta og bygderuta. Eier: Olaf Thomassen,
      Spjutvik i Sigerfjord (BS etter  samtale med sønnen Jens i 2004)
     • MK "Lillevik", ble innleid for å gå i bygderuta etter krigen. Dette var en kutter, tidligere reisendebåt, og hadde et lite lasterom. Eieren het Peder Johansen (LOE)
    • MS "Hamarøy", 1951–1982, var den største lokalbåten med sine 130 fot
    • MS "Rødøy", 1951–ca. 1982, gikk i bygderuta, på Myken til 1977
    • MS "Hulløy", 1951–ca. 1982
    • MS "Ofoten", 1952–1976
    • MS "Steigen", 1953–1968
    • MS "Væran", 1948–1963, var i Myken bare sporadisk
    • MS "Salten", 1968–1981, innkjøpt fra Torghatten Trafikkselskap, der den het MS "Torghatten"   
    • MS "Bodin", 1970–1989, bilferge, som gikk i bygderuta også etter at hurtigbåten "Rødøyløven" kom i trafikk.
    • MS "Rødøyfjord I", 1973 (11.6)–19?? Den tidligere doktorbåten "Rødøyfjord" gikk en periode også i rutefart for SDS, under
      navnet "Rødøyfjord I", for å skille fra den nye doktorbåten, se under Helsestell og folkemedisin.
    • Rødøyløven" (I), 1977–1997. SDS' første hurtigbåt, en ettskrogsbåt med glimrende sjøegenskaper. Båten kom til Myken
      første gang på prøvetur 24.5.1977 (RR), og ble satt i trafikk i juni samme år.
    • MS "Rødøyløven" (II), 1997–). Tross kraftig protest fra Myken satte OVDS fra 1997 inn en nybygd hurtigbåt av katamaran-typen
      i Rødøybassenget. Bakgrunnen for protesten var at en etter erfaring fra reiser med "Helgelandsekspressen" mente at 
      katamaraner er dårligere sjøbåter enn ettskrogsbåter, og at en ikke ønsket en dårligere sjøbåt enn den første "Rødøyløven". 
      Kravet ble blankt avvist av OVDS, selv om det var innhentet ekspertuttalelser som støttet kravet fra Myken (BS). 
1Disse ble drept: Kaptein Karl Ellingsen fra Bodø, los Ludvik Hansen fra Nordfold, maskinist Paul Sørensen fra Bodø, Postekspeditør Kristian Pedersen fra Bodø, pikene Olaug Schønning og Johanna Hansen, begge fra Saltdal. Helgelandskes M/S Dønna gikk til Sandnessjøen sykehus med tre av de hardt sårede. Det var matrosene Olav Ellingsen og Kåre Nilsen samt en passasjer som det ikke har lykkes å finne navnet på. Kilde: SM

 

Lastebåter som har betjent Myken: (skal kompletteres)
    • MS "Fjordlast" (SDS)
    • MS "Myken". I 19?? mistet SDS mistet konsesjonen på godstransport i distriktet til Bergen Shipping AS?. Dette rederiet kjøpte
      da MS "Nauma" (komb. laste/passasjerbåt) fra Namsos Trafikk/Dampskipsselskap?, og døpte den om. 
    • Ny MS "Fjordlast" Finn Olsen?
    • MS "Bodin" (ex MS "Landego")
    • MS "Mosken" ?
    • MS "Myken" ex Fjordlast, midt på 1990-tallet. "Myken" hadde i 1994 avgang fra Bodø tir/tor kl 1200, og fra Nesna ons/fre
      kl. 1100.
    • MS "Fjordlast" = ferje ex Bindal?
 


Fant du feil, eller har du kommentarer, opplysninger og/eller bilder du mener bør være med? Ta kontakt på
tlf. 7509 6052 eller send e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen .
 


Alt. søkeord: Torolf Kveldulfson Kveldulvson

Sist oppdatert ( lørdag 08. november 2014 14:12 )  


Fant du feil, eller har du kommentarer, opplysninger og/eller bilder du mener bør være med? Ta kontakt på
tlf. 7509 6052 eller send e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen .

Siste nytt

Mykens historie er variert, interessant og spennende. På Saganett finner du informasjon om bygninger, båter, mennesker og aktiviteter, og du får en reise gjennon Mykens fjerne og nære historie. Dersom du ønsker å bidra er du hjertelig velkommen til å ta kontakt!