×

Advarsel

JFolder: :filer: Stien er ikke en mappe. Sti: /home/3/s/saganett/www/images/saganett/oversiktsbilde-1936-fra-lufta
×

Merknad

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images//saganett/oversiktsbilde-1936-fra-lufta

GetTitle

{gallery}/saganett/oversiktsbilde-1936-fra-lufta{/gallery}

Allersflyet fotograferte Myken
I 1936 leide Allers Familiejournal, i dag bedre kjent som ukebladet Allers, et fly hos det forholdsvis nyetablerte Widerøes Flyveselskap A/S. Det var et enmotors biplan ("todekker") av typen Waco UIC4, produsert i USA, med registreringsbokstavene LN-ABE. Flyet ble innkjøpt av Viggo Widerøe personlig høsten 1933 og registrert i Norge i 1934.

Allers engasjerte dette flyet til en flyging langs norskekysten til Bodø, for å fotografere både by og bygd fra lufta. Flygeren het John Strandrud. Mange av bildene som ble tatt ble publisert i Allers Familiejournal, og dette vakte begeistring blant leserne. Interessen for flyging var stor, og "Allers Flyveklubb" fikk etter hvert over 20 000 medlemmer.

På denne turen drev flygeren også med det som seinere ble kalt taxi-flyging, og det
var mange som på denne måten fikk sin første flytur. Dette flyet var i virkeligheten den første passasjerflyet i Norge, og kom også til å gjøre en pionerinnsats på
området flyfotografering.

På grunn av myndighetenes konsesjonspolitikk greide det unge Widerøe-selskapet seg dårlig økonomisk, og LN-ABE ble allerede samme år solgt, til en kjøper i Sverige.
Kilde: Widerøe.

Det bråkte fryktelig!
Hagar Eliassen (f. 1927) fortalte i 2005 til BS at hun godt husker flyet, som vakte stor oppsikt da det en sommerdag i 1936 drønnet over Myken. Hun var bare 9 år den gangen, og fortalte at hun ble så redd at hun gråt sine modige tårer og sprang heim.
Også Lauritz Eliassen (f. 1929) fortalte i 2008 at han husker at Allersflyet kom over Myken.

Gamle bygninger
Studerer du flyfotoet nøye, finner du mye fra den tida, som nå er borte:
- Ishuset med isrenna til Isdammen
- Bygningene på Grytøya
- Brygga "Storhurraen", der det ligger en seisnurper, kanskje Mk "Mykenfjord"? Det
er tydelig at de er i ferd med å sløye og flekke fangsten; en kan nemlig tydelig se
lynningen av levertran tvers over Sundet.
- På Sandøya, som du ser i bakgrunnen til høyre, kan du så vidt se et noen av de fire
gamle sommerfjøsene. Dette er såvidt vites det eneste bildet der disse fjøsene er
med.

Statens Havnevæsen oppdragsgiver?
Det er uvisst hvorfor flyet tok omveien helt til ut Myken, men det er mulig at Statens Havnevæsen hadde leid det for å få oversiktsbilder av moloanleggene på Myken. Men borsett fra dette var Myken den gangen et viktig fiskevær og hadde som sådant interesse for almennheten.

Edvard Nikolaisens opplevelse
Om denne kan du lese under Annestua.

Alt søkeord: Nicolaisen

23.12.2006 BS, rev. 14.02.2008