GetTitle

  • 10sep05 002
  • 10sep05 004
  • Dampskipskaia 01 2005
  • Dampskipskaia 01 ca 1949
  • Dampskipskaia 02
  • Dampskipskaia Rutebaatkaia 01 1975
  • Dampskipskaia Rutebaatkaia 02 1951
  • Dampskipskaia Rutebaatkaia 04 195z
  • Dampskipskaia Rutebaatkaia 05 19xx
  • Dampskipskaia paa Myken 195x 300pxl
  • Ekspedisjonen
  • Jacob Jacobsen og Petter Moe ca 1958
  • Kaia 01 2006
  • Kaka 06 2006
  • Missing Link 2006
  • Rutebaatkaia 01 195x
  • Rutebaatkaia 01
  • Rutebaatkaia 03x ca 195x
  • Rutebåtkaia
  • Ulfs phoon Myken 2006
  • Væran 01 19tt
  • dampskipskaia 01 198x
  • dampskipskaia 01 2003
  • dampskipskaia 01 ca 1958
  • dampskipskaia 02 1951
  • dampskipskaia 02 1975
  • dampskipskaia 03 ca 1958
  • dampskipskaia 04 ca 1958

Dampskipskaia, som i dag helst kalles Rutebåtkaia (71/?) ble bygd i 1949 for Emil Eliassen sr. og sønnen Lauritz, av Petter Johansen,? Bø på Nordvernes. Kaia ble første gang brukt som rutebåtkai i 1951 (GD) av M/S "Tøtta" i bygderute. Se foto
av dette anløpet til h. Først i 1956 kom kaia i fast bruk som rutebåtkai.

Før Dampskipskaia/ Rutebåtkaia ble tatt i bruk, ankret rutebåten opp på Sundet. De første årene var en henvist til å komme til og fra skipet ved egen hjelp, men tidlig på 1900-tallet hadde ansatte Saltens Dampskibsselskap en ekspeditør som betjente skipet med en ekspedisjonsbåt.
Mer om dette, og om hvem som har vært ekspeditører i Myken, finner du under Rutebåter, eksp.

Personene på bildet med Mkr "Western":
Foran fra v: Ukjent, Gerd Gabrielsen, delvis skjult bak henne ukjent, Audhild (10?) og Liv Eriksen, Harald (med kasjett) og Nanna Hansen, Sigmund Gabrielsen, Britt Arntsen, Hagar Eliassen og Paul Nygård.

Personene på bildet fra ca. 19?? (Nærbilde av..): Fra v. Marta Lunheim, Marie Eliassen, Eva Eliassen, Britt Arntsen, Nancy Hansen, Tor Arntsen, Hagar Eliassen, Elin Eliassen, Petter Moe, Ragnhild Eliassen, Liv Eriksen, Margaret? Eriksen og Leif Dahl.

Kaiskuret ble bygd for Lauritz Eliassen, av Sverre Aga, Tjongsfjorden, etter at
nyskola var ferdig i 1973. Skuret sto først der Lauritzbrygga står nå, og ble ca. 19?? flyttet lengst sør/vest på rutebåtkaia. Det ble samtidig satt på en høyere grunnmur for å få større takhøyde (LOE).