GetTitle

  • Brødrene N-74-R 01 2005

Mk "Brødrene", N-74-R, er en klavert kutter, bygd i nov 1924 eller 1925? av Peder
Pedersen på Røkland i Saltdalen. Båten er første gang registrert i merkeregisteret for Rødøy i 1928.

"Brødrene" er søsterskip til Mk "Havdur" N-55-R og Mk "Johanna" N-7-R, som også var bygd av Pedersen.
Lengde 38,8', bredde 12,4', dybde 6'. Motor: 15 HK Bolinder.
Eiere: Brødrene Johan og Mathias Bernhoff, Myken, trolig fra hun var ny (BS).
"Brødrene" fikk senere satt inn en 30 HK Bolinder fra 1936 (MR54), og i 19?? en
30 HK Sabb. ????

Etter krigen?? fram til båten ble solgt, sist på 1950-tallet, var det Johans sønn Henry som drev båten.

Arvid Rangø, Rangsund, kjøpte "Brødrene" fra Myken sist på 50-tallet og brukte den i fiske i mange år. Han skiftet motor to ganger, først til en 75 HK Deutz fra 1953 (MR66), senere til en 140 HK Bedford.

Arvid Rangø solgte "Brødrene" til Harry Kristensen, Bø-Kvalvika i Rødøy, trolig tidlig på 1960-tallet. I 1963 satte han inn en 4-sylindret Marna diesel fra 1963, som yter 48 HK ved 1500 omdr, og som fortsatt står i båten.

I 1983 ble "Brødrene" solgt for kr 75 000 til Terje Lauritzen, Gjerøy, som i 2005 fortsatt eier kutteren. Båten er etter hvert blitt modernisert, har nå styrhus av aluminium og har fått montert moderne navigasjonsutstyr. Men lugaren framme er beholdt i den originale utførelsen, for å ta vare på den gamle stilen og sjarmen.

Det er også installert en 10 HK Sabb hjelpemotor som leverer 12 volt likestrøm og dessuten varme til sentralvarmeanlegget. I tillegg er det et Honda 220 V veksel- strømaggregat om bord.
I 1995 ble Terjes sønn Espen medeier i "Brødrene".
"Brødrene" har siden 1983 fungert som familien Lauritzens "hytte", og har vært
brukt på mange turer, både korte og lange, bl.a. til Trondheim, Brønnøysund, Bodø, Lofoten og Sommarøya i Troms.
Så lenge Terje og kona Anny har hatt "Brødrene", har båten aldri vært utsatt for uhell av noe slag, og Marna'en har gått som ei klokke, selv om den er 42 år gammel.

"Brødrene" skal etter planen gjennomgå en større reparasjon i 2006.
Kilde: Terje Lauritzen 2005.